Нoвa oмні-стрaтeгія — бeзпeчний і зручний шoпінг
Кaрaнтин і пaндeмія викликaли бeзпрeцeдeнтнe зрoстaння ринку eлeктрoннoї кoмeрції. Зa дaними SalesForce в другoму квaртaлі 2020 рoки oнлaйн-прoдaжі у світі зрoсли нa 71%. Укрaїнa — нe винятoк. Зa дaними CBR в пeршoму півріччі кількість укрaїнськиx інтeрнeт-кoристувaчів, які купують щo-нeбудь oнлaйн, зрoслa нa 6% дo 9,1 млн. 16% з ниx зaмoвляють дoстaвку прoдуктів xaрчувaння, 20% — гoтoві стрaви, нaвіть після oслaблeння кaрaнтину.
Як відпoвідь нa кaрaнтин і підвищeні вимoги бeзпeки, нaціoнaльні рітeйлeри відкрили свoї інтeрнeт-мaгaзини, зaпуск якиx відклaдaвся нa пoтім. Свoї oнлaйн-мaйдaнчики зaпустили «AТБ», «Сільпo», «Фoрa», Varus, Prostor, MasterZoo
Тaк, лідeр укрaїнськoгo ринку прoдуктoвoгo рітeйлу «AТБ» зaпустив свій інтeрнeт-мaгaзин зa двa місяці. «Щo стосується розвитку e-commerce, так ми дотримувалися вичікувально-підготовчої позиції. Але всегда кардинально змінилося після введення карантину», — говорив в інтерв\’ю обязанности генеральний директор мережі «АТБ» Борюля Марков.
Рітейлер запустив послугу click & collect, если можна замовити товари онлайн і забрати замовлення в найближчому магазині, сплативши його бери місці.
«Сільпо» також запустив доставку, click and collect та послугу «scan and go» під назвою «Вільнокаса». Ця одолжение дозволяє відсканувати штрих-шифр товару телефоном, скласти їх в кошик, а нате касі самообслуговування показати qr-шифр і оплатити всі покупки. У статті Forbes від вересня 2020 року говориться, що ця услуга тестується на 75000 клієнтах, а при помощи каси самообслуговування просунуться 20-40% всіх покупок. Послугу «scan & go» також тестує «АТБ».
Зростання онлайн-продажів і омніканальних сценаріїв спостерігали і рітейлери в інших сегментах. Гіпермаркети «Епіцентр» в період карантину істотно наростили частку онлайн-продажів. Якщо в кінці 2013 року онлайн-торгівля забезпечувала 3% в структурі продажів компанії, так за останні три місяці збільшилася вплоть до 10%. За час карантину онлайн-продажі з доставкою виросли держи 224%, а з самовивозом — для 262%. Про це в інтерв\’ю LB.ua розповів глава з роздрібної торгівлі «Епіцентр» Володимир Гончаров: «Из-за час карантину українці звикли купувати онлайн — і шляху отступать немає».
Виконавчий директор мережі «Шимми» Олексій Зозуля на виставці RAU Expo розповів, що та частина бізнесу, яку раніше вважали інтернет-магазином, дає в 2,5 рази більше продажів, ніж в минулому році. З\’явилося більше третини нових покупців, які прийшли поверх онлайн. «Омніканальность — це пунктуально не тимчасове захоплення, це місток, який нам допоміг в ці чорні місяці падіння продажів. Далеко не існує інтернет-магазинів, існує бренд, існує продавець і покупець, — зазначив Олексій Зозуля. — Ми усвідомили, що покупці мало-: неграмотный діляться на тих, що йдуть тільки в інтернет-гипермаркет, або тільки в цегляний. Це людина, яка бери різних етапах звертається аль до телефону, або накануне телевізора, або за порадою важливих во (избежание себе персон. Омніканальность — це путь».
І хоча продуктовим і дрогері рітейлерам інтернет-торгівля в один присест не приносить прибутку, ігнорувати її если недалекоглядно. Так, в роздрібній мережі Eva вирішили інвестувати у власний телосложение і його автоматизацію для збільшення можливості обробляти інтернет-замовлення. Компанія направила получи ці цілі додаткові 27 млн грн, щоб підвищити пропускну здатність обробки замовлень з 10 000 задолго. Ant. с 20 000 на добу.
«Ми переглянули деякі обсяги інвестицій, — розповів засновник мереж Eva і Varus Руся Шостак на конференції RAU Expo. — Ми більше фінансуємо с ходу проекти онлайн, і менше — офлайн. Це більш перспективний напрямок. Ми розуміємо, що в короткостроковій перспективі онлайн — це неважный (=маловажный) суперприбутковий бізнес. Але якщо за один прием не будемо інвестувати в онлайн, так в майбутньому на нас чекає погіршення фінансового становища «.
Перегляд ролі останньої милі в ритейлі
Рітейлери будуть змушені переглянути место фізичних магазинів і свою «останню милю». У всьому світі рітейлери експериментують з використанням своїх торгових площ.
Одна з альтернатив — робити зі своїх магазинів мікро-склади альбо фулфілмент-центри для обробки онлайн-замовлень.
Kroger і Giant Eagle — двое приклади продуктових мереж, які перетворилиі магазини в пункти самовивозу. Збирачі — єдині, кому дозволено обробляти замовлення в умовах пандемії коронавируса. У вересні оборона запуск dark store в Ньй Йорку заявив Whole Foods — це продуктовий рітейлер, що належить Amazon. Магазуха в Нью-Йорку працює виключно сверху доставку продуктів харчування, оскільки в другому кварталі цього року онлайн-продажі продуктів харчування зросли втричі в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
В Україні цей тренд також набирає обертів. Что-то около, мережа гіпермаркетів «Ашан» почала відкривати точки видачі Pick Up Point — це невеликі магазини з обмеженим асортиментом, -де клієнти «Ашан» можуть забрати свої замовлення з інтернету. У Києві такі точки працюють біля подземка «Почайна» і в ЖК «Комфорт таун». Послугу click and collect в період карантину запустив в своїх 36 магазинах рітейлер Watsons.
У серпні «Епіцентр» презентував нові Центри видачі замовлень свого інтернет-магазину із зоною примірочних і дитячим куточком. Радиопередача товару на другий через або укомплектованого замовлення клієнта відбувається из-за допомогою конвеєрного обладнання та роботизованих підйомників. Такі центри працюють в чотирьох об\’єктах мережі, але будуть відкриватися в усіх «Епіцентрах».
Нещодавно для тестування проекту dark store заявили в українському офісі Glovo. Частину приміщення Glovo готовий віддати рітейлерам під тон, де вони зможуть зберігати свої товари во (избежание продажу в онлайні.
Варто відзначити, що лекало Dark Store, коли торгова площа є одночасно і магазином і складом угоду кому) видачі онлайн-замовлень, вже кілька років розвиває український лідер онлайн-ринку — Rozetka. В Києві у компанії вже більше 70 власних магазинів, які забезпечують видачу онлайн-замовлень, але також містять асортимент товарів, які можна купити получи и распишись місці.
Перетворення магазинів в пункти видачі інтернет-замовлень і повернень согласие рітейлерам заощадити на вартості доставки останньої милі, збільшити швидкість доставки і надати додатковий сервіс на клієнта.
Таким чином, зв\’язки між фізичними і онлайн-магазинами будуть тільки посилюватися. Рітейл ставатиме по сию пору ближче до споживача, який хоче шопитися максимально зручно, -де завгодно і коли завгодно.
Якщо ви працюєте в бізнесі рітейлу і хочете розуміти, куди рухається ринок, запрошуємо приєднатися до самого OmniForum — онлайн-конференції з питань омніканальності та інновацій в ритейлі. Площадь пройде 22 жовтня в онлайні, можна дивитися з всех благ-якої точки світу.