Які зміни відбулися нa ринку прoдуктoвoгo рoздрoбу oстaннім чaсoм? Які трeнди стaли визнaчaльними? Чи дійснo під чaс кризи відвідувaність дискaунтeрів зрoстaє?
Прoдуктoвий рoздріб — спeцифічний ринoк, якoму принципoвo дoтримувaтися спoживчиx тeндeнцій, a тoму плaстичність, мoбільність тa іннoвaції є йoгo oснoвними xaрaктeристикaми. Питaння фoрмaту з oднoгo бoку умoвнe, a з іншoгo — динaмічнe. Клaсичні фoрмaти, які ми брaли зa приклaд дeсять рoків тoму, сьoгoдні дужe змінилися, a тeмпи тa oбсяги їxньoї трaнсфoрмaції прoстo врaжaють. Мeрeжі Aldi тa Lidl ввaжaлися eтaлoнoм дискoнтнooрієнтoвaнoї тoргівлі і фaктичнo зaснувaли фoрмaт дискaунтeрa у йoгo клaсичнoму рoзумінні. Цe oб»єкт з пeвнoю плoщeю (від 700 дo 1000 кв. м), з oбмeжeним aсoртимeнтoм і жoрсткoю дискoнтнooрієнтoвaнoю цінoвoю пoлітикoю. Пoпри тe щo ці кoмпaнії були яскрaвим зрaзкoм стaлoсті, oстaнні двa-три рoки у ниx відбувaються стрімкі тoтaльні зміни. Сьoгoдні вoни викoристoвують іннoвaційні тexнoлoгії тa тeстують різні пoслуги — від інтeрнeт-мaгaзинів і eлeктрoнниx грoшeй дo дoдaткoвиx сeрвісів, фрeш-груп тoщo. Ці нoвoввeдeння нeсxoжі у різниx крaїнax, щo свідчить прo лoкaльну кoнкурeнцію з іншими тoргoвeльними oпeрaтoрaми.
Нa трaнсфoрмaційні прoцeси нa ринку прoдoвoльчoгo рoздрoбу вплинулa eпідeмія COVID-19 і пoв»язaні з нeю eкoнoмічні тa сoціaльні кризoві явищa у світі. Нaшa кoрпoрaція виявилaся більш підгoтoвлeнoю к рoбoти зa фoрс-мaжoрниx умoв, xoчa нaм булo нeлeгкo.
Сьoгoдні ми oб»єднуємo мaгaзини, які істoтнo відрізняються нe тільки зa тexнoлoгічністю, кoнфігурaцією і плoщeю, a й зa свoїм aсoртимeнтoм. У нaс є мaгaзини про щoтижнeвиx і щoдeнниx пoкупoк, исполнение) міста і офісних центрів, ми темпераментно розвиваємо мережу в сільській місцевості.
Ситуація з коронавірусом була краш-тестом к операторів продовольчого ринку, і в (видах нас зокрема. Але ми гідно впоралися з цим випробуванням. Угоду кому) наших магазинів, які щодня відвідують майже 4 млн покупців, ефективність, надійність та безпечність є приставки не- лише принципами корпоративної стратегії, але й основою продовольчої та епідеміологічної безпеки країни. Наслідки епідемії COVID-19 в економіці, фінансовій, соціальній та інших сферах сьогодні досить дружно прогнозувати, тому потрібно бути готовим впредь до роботи за нових реалій. Бути таким, як учора, вже никак не вийде.
Корпорація «АТБ» — найбільший платник податків в Україні. Як ваші податки допомагають реалізовувати масштабні держпроекти?
Ми одна з найбільш прозорих і відкритих корпорацій в Україні. Компанія з року в рік нарощує обсяги виплати податків і зборів. Торік від корпорації «АТБ» по бюджетів різних рівнів і спецфондів надійшло загалом 12,6 млрд грн, що возьми 34% перевищує показники 2018 року.
В умовах децентралізації податки, які сплачує бізнес, становлять значну частину місцевих бюджетів. Це спонукає місцеву владу впроваджувати нові та розвивати наявні бізнес-проекти, покращує інвестиційний клімат, формує партнерські відносини між підприємцями та управлінцями. Безумовно, великі платники податків зацікавлені у тому, щоб їхні інвестиції були ефективними, створювали нові робочі місця, підвищували купівельну спроможність населення, формували нові споживчі запити і таким чином стимулювали зростання внутрішнього ринку. Соціальна відповідальність має бути обопільною.
Водан із провідних напрямів сталої діяльності «АТБ» — впровадження енергоощадних та екологічних рішень. Які проекти були найбільш значущими і як вони вплинули возьми загальну економічну ефективність компанії?
Наша довгострокова стратегія передбачає зростання бізнесу з використанням передових європейських технологій, концепцій і практик розвитку дискаунтерів. Естественность цього формату оманлива. Сучасний дискаунтер — це сельпо з низькими цінами і водночас максимально комфортними умовами. Це маркет, мол використовують новітні технології будівництва, освітлення та енергозбереження. Це «свій» лабаз, максимально наближений до покупця, своєрідний елемент місцевого дизайну. Але симпатії споживачів еще не обмежуються ціновим рівнем і асортиментом товарів, їх дедалі більше хвилюють питання екологічності продукції, енергоефективності обладнання та приміщень, поводження з відходами та багато іншого.
Корпорація прагне максимально враховувати ці тренди. Кілька років тому ми дійшли висновку, що покупцю важливо розрізняти підформати. Нам, з одного боку, потрібно дати клієнту чітку, зрозумілу і просту ідентифікацію магазину. А з іншого — розділяти складову частину продукту у вигляді сервісу, асортименту та обладнання, які відрізнятимуть кожен пассаж.
Йдеться про оновлення торговельних об»єктів, впровадження нових технологій та рішень. Від 2017 року магазини АТБ відкриваються в оновленій концепції, реконструюються наявні торговельні точки. Станом держи липень цього року серед 1137 магазинів у 293 населених пунктах України приблизно доля працює в оновлених форматах. Ці магазини показують вищі результати у порівнянні з традиційними маркетами мережі.
Никак не менш важливим є вдосконалення бізнес-процесів. Компанія постійно впроваджує нові IT-рішення, зокрема вслед участі міжнародних експертів. Потрібно точно визначати напрями розвитку, прогнозувати нові виклики і загрози ринку, а також адаптувати систему управління таким чином, щоб компанія приставки не- втрачала обертів. Під часы впровадження інноваційних систем в управлінні бізнес-процесами компанія застосовує перевірені нет-нет да и рішення, щоб скоротити витрати получи помилки і підвищити прибутковість інвестицій. Нині триває розвиток систем BI і ERP, їхнє доопрацювання під вимоги компанії і чинне законодавство. С целью автоматизації процесів мережі впроваджена ERP-системка ORACLE Retail компанії ORACLE. Вона дозволяє управляти більшістю процесів — від корпоративних довідників предварительно вирішення питань щодо асортименту і цін товарів в полицях. Також впроваджуються системи класу SRM для того роботи з постачальниками і CRM для управління відносинами з покупцями.
Корпорація «АТБ» — Вотан із найбільших благодійників у країні. Які ваші проекти допомоги українцям наймасштабніші? Скільки щороку компанія виділяє получай такі програми?
Соціально відповідальне ведення бізнесу — пріоритетне завдання загальної стратегії корпорації. У межах благодійних проектів «АТБ» безотлагательно із благодійними фондами та громадськими організаціями надає допомогу літнім людям, малозабезпеченим, тяжкохворим, багатодітним сім»ям, а також медичним закладам та центрам соціального обслуговування.
У 2017 році був створений Всеукраїнський благодійний актив «АТБ», який започаткував благодійну акцію «Обрубок життя» на підтримку дитячих лікарень. Під период її проведення зібрали понад 3 млн грн, после які придбали сучасне медичне обладнання в целях обласних дитячих лікарень Дніпропетровщини, Харківщини, Одещини, Миколаївщини, Херсонщини, Київщини та Львівщини. У 2019 році стартував ще Вотан благодійний проект фонду — «Благодій», у межах якого зібрали понад 3,5 млн грн для того закупівлі медичного обладнання к дитячих лікарень в усіх областях України.
Під период карантину фонд реалізовував насамперед ті програми та проекти, які підтримують соціально незахищених українців. Корпорація виділила 100 млн грн в (видах допомоги цій категорії населення у вигляді продуктових наборів та предметів постійного вживання. Ради підтримки Міністерства соціальної політики компанія передала 572 571 продуктовий набір пользу кого незаможних у 191 населеному пункті соответственно всій Україні.
Корпорація «АТБ» виділила 100 млн грн на допомоги соціально незахищеним українцям у вигляді продуктових наборів та предметів постійного вживання. После підтримки Міністерства соціальної політики компанія передала 572 571 продуктовий набір пользу кого незаможних у 191 населеному пункті согласно всій Україні
На прохання Офісу президента корпорація закупила у Франції 12 сучасних систем CFX96 угоду кому) діагностики інфекційних захворювань получай суму 10 млн грн. Це обладнання Всеукраїнський БФ «АТБ» передав обласним лабораторним центрам і лікарням у Житомирі, Полтаві, Івано-Франківську, Львові, Сумак, Чернівцях, Херсоні, Києві та Дніпрі.
Останнім иногда компанія активно розширювалася і нещодавно вийшла в ринок Західної України. Як готуються такі експансії? Чи є особливості, які крестины обов»язково враховувати під часочек виходу на ринки різних регіонів країни?
«АТБ» продовжує розвиток мережі своїх магазинів у всіх регіонах України. Станом в 22 липня вона налічує 1144 магазини у 293 населених пунктах. Від початку 2020-го ми відкрили 61 новий валютка і 15 після реконструкції. Як і раніше, приділяємо особливу увагу розвитку мережі для заході та півдні, від початку року вслед за этим запрацювали 24 і 7 нових магазинів відповідно. Компанія системно підходить задолго. Ant. с освоєння нових регіонів. Цьому передують серйозні маркетингові дослідження, аналіз регіональних споживчих переваг, щільність населення, убежище ринку праці, комунікацій та багато інших чинників.
Одним із найважливіших завдань є побудова у нових регіонах ефективної логістики. Сьогодні перед логістичної інфраструктури «АТБ» входять десяток сучасних мультитемпературних розподільчих центрів категорії «А» загальною площею понад 200 тис. кв. м. Вантажообіг РЦ становить щороку понад 2,5 млн тонни. Вони обслуговують 95% товарообігу всіх магазинів мережі.
Триває робота з розвитку та модернізації логістичної інфраструктури. Одним духом перебуваємо в активній фазі будівництва власного розподільчого центру в Харкові. Плануємо задействовать його в експлуатацію на початку наступного року, а в другому кварталі — запустити власну логістику в Харківському регіоні, замінивши неуд орендованих РЦ.
Також в активній фазі придбання земельної ділянки у Хмельницькій області під зведення нового розподільчого центру. Из-за нашими планами, будівництво розпочнеться 2021 року, а в першій половині 2022-го розраховуємо отримати його в своє розпорядження і запустити повний сочетание складських операцій.
Корпорація заявляла цього року, що «АТБ» може зрости щонайменше утричі. Завдяки чому можливе таке зростання?
Зважаючи возьми зміни від коронакризи, ми розвиватимемо низку напрямів в (видах подальшого зростання компанії. Йдеться насчет запуск торгівлі онлайн та діджиталізацію роботи FMCG-ритейлера, розвиток нових форматів, розширення лінійки товарів власних торговельних марок, а також відкриття нових та модернізацію наявних магазинів.
Щодо розвитку e-commerce, в таком случае ми дотримувалися вичікувально-підготовчої позиції. Але трендец кардинально змінилося після запровадження карантину. Из-за понад два місяці корпорація «АТБ» втілила у життя відразу декілька діджитал-проектів.
Уж 20 березня стартував спільний із Rozetka та «Нова пошта» пілотний расчёт доставки продуктів і товарів першої необхідності во (избежание тих, хто був у зоні підвищеного ризику зараження. Вслед за два тижні географія проекту охопила майже 8 тис. населених пунктів, -де працює «Нова пошта». Цей вариант унікальний, адже він для 100% соціальний. Компанії працювали з нульовим прибутком, покриваючи лише витрати получи його реалізацію.
Протягом двох місяців запрацював отечественный власний інтернет-магазин: 6 квітня ми запустили технологію click & collect, коль можна замовити товари онлайн, обрати тимчасовий слот у зручному пользу кого споживача магазині і абрати замовлення, сплативши следовать нього на місці. Спочатку сервісом могли скористатися у Дніпрі та області, а від 24 квітня — согласно всій Україні, приблизно у 300 містах, дескать є магазини «АТБ».
В сьогодні інтернет-магазин працює следовать повним циклом: від замовлення та оплати товарів онлайн предварительно адресної доставки замовленого прежде дверей клієнта. Від червня ми масштабуємо сервіс по мнению всій країні.
Як змінилася кадрова політика компанії під момент масового відтоку українців вслед за кордон? Завдяки чому компанія рекрутує та утримує нових співробітників?
Кадрова політика приставки не- змінилася. Наші головні цінності — це стабільність і безпека. Ми завжди вчасно виплачуємо заробітну плату, у нас працюють лише офіційно оформлені співробітники. Якщо ми обіцяємо певний рівень доходу вслед виконання чітко визначених стандартів компанії, в таком случае виконуємо свої обіцянки.
Компанія системно мінімізує ризики, пов»язані з відтоком робочої сили по (по грибы) кордон, забезпечує для співробітників партнерський рівень взаємин: комфортні умови праці, конкурентоспроможний рівень зарплат, можливість погрузчик»єрного зростання та розвитку.
Завдяки динамічному розширенню географії присутності і розвитку бізнесу компанія підтверджує своє багаторічне звання одного з найбільших роботодавців країни. Лише від початку цього року колорадо поповнився 7246 новими співробітниками. Навіть у непростий щодо працевлаштування период — на карантині — робочі місця в «АТБ» отримали 2,4 тис. українців.
Компанія приділяє велику увагу мотивації співробітників. Існує кілька постійних заохочувальних програм. У пріоритеті — розвиток кадрового потенціалу. Компанія відкрила чотири навчальні центри у Дніпровському, Київському, Львівському та Одеському регіонах, в яких по (по грибы) рік проходять навчання майже 3,5 тис. співробітників. Є общественный порядок дистанційного навчання, регулярно проводяться тренінги, семінари. Крім знання основних торгових процесів співробітники вивчають управление, маркетинг, логістику. У 2018 року запроваджені програми, спрямовані сверху клієнтоорієнтованість і розвиток бренда. Процес розвитку персоналу постійно автоматизується. (на)столь(ко), 2020 року плануємо закінчити намерение з автоматизації управління кар»єрою і розвитком співробітників, що можно нам перейти до моделі корпоративного університету.
Компанія багато інвестує у навчання менеджерів. Що має знати ефективний предприниматель «АТБ»?
Я не думаю, що у цьому питанні ми відрізняємося від інших компаній. Звичайно, професійне навчання різниться залежно від категорії співробітників. Якщо у топів ми розвиваємо управлінські компетенції, в таком случае працівники магазинів здобувають освіту после фахом «продавець продовольчих/непродовольчих товарів».
Стабільність та безпека потребують відповідальності та конкретних результатів. В целях кожної посади — це певний набір знань і навичок. Програми розвитку складаються з урахуванням специфіки посади: що більша відповідальність, так необхідний більший обсяг знань і навичок.
Важливе значення має і самоосвіта наших співробітників. Сучасні комунікаційні технології дають можливість отримувати різну інформацію, підвищувати свій професійний рівень, здобувати нові знання. Але це питання особистої мотивації співробітника.
Які нові формати магазинів спрацювали, а які ні і чому? Які зміни чекають сверху компанію? На чому если акцент і як це стосуватиметься змін в уподобаннях українців?
Наприкінці 2016 року ми запровадили серію експериментів, признак яких — підвищення ефективності роботи магазинів, задоволення споживчих запитів і поліпшення комфорту исполнение) покупців. Програма рестайлінгу в бесцельно званий чорний «АТБ» сьогодні охопила приблизно третину магазинів, майже всі нові торговельні об»єкти відкриваються у цьому підформаті. З інтенсивністю 50-60 магазинів получи и распишись рік поступово оновлюємо наявні точки. Плануємо пришвидшити темпи рестайлінгу перед 70 маркетів на рік і переформатувати всю мережу «синіх» магазинів.
Щодо зростання ефективності оновлених магазинів, так все залежить від параметрів реконструкції, зміни площі, локації і конкурентного середовища. Діапазон зростання магазинів після рестайлінгу перебував у межах від 10 перед 100%. Найвищих показників досягають одиниці, що зумовлено перебудовою та істотним розширенням магазину, если невелика торговельна точка перетворюється бери повноцінний маркет з великим паркінгом і додатковими сервісами.
Також у наших планах остаточно визначитися з магазинами середнього формату: затвердити їхню асортиментну матрицю, рівень сервісу і торгову націнку.
Крім того, обговорюємо і опрацьовуємо додаткові нестандартні підформати. Думаю, вони стануть приємним сюрпризом в (видах наших споживачів і неприємним — исполнение) наших конкурентів. Це будуть кардинальні зміни у порівнянні з тим, що у нас є одним духом.